Pages

Sunday, October 21, 2012

Cantik & Sihat

Olaraga sering kali tergendala disebab kan banyak alasan. Paling sering didengarkan adalah kurangnya fasiliti atau kemudahan untuk ber olah raga dan tidak kurang juga tiada masa terluang untuk melakukan aktiviti tersebut.

Ini semua, alasan lazim yang digunakan untuk meninggalkan aktiviti penting ini. Alasan sebegini tidak sepatutnya timbul jika anda benar- benar pentingkan soal kesihatan tubuh badan.
Gerakan mudah secara sambilan sahaja pun boleh dikira sebagai aktiviti menyihatkan yang boleh membakar kalori. Apa yang penting, niat dan motivasi mesti kuat. Berikut adalah beberapa gerakan ringan yang boleh membakar kalori dengan banyak. Cukup hanya melakukannya selama lima minit sahaja. Cubalah!

Lompat
Melompat bukanlah hal yang sukar. Hanya dalam lima minit melompat, anda boleh membakar sebanyak 68 kalori. Bayangkan kalau anda dapat melakukannya dengan lebih lama.

Lari
Tidak perlu lari dengan intensiti yang tinggi. Berlari santai boleh juga dilakukan selama lima minit di dalam taman, mahupun di laman rumah. Anda boleh bakar 62 kalori. Gabungan berlari dan melompat juga sudah boleh membantu membakar lebih banyak kalori bukan?
Kerja rumah
Selain membersihkan rumah, aktiviti menyapu, mengelap habuk, mengemas dan sebagainya boleh juga membakar 34 kalori. Dalam tempoh 30 minit anda mengemas keseluruhan rumah sudah banyak kalori yang dapat dibakar. Badan lebih ringan dan segar walaupun hanya membuat kerja rumah kan? Jadi, jangan malas bersihkan rumah anda.

Menari
Memang seronok bila dapat menari tapi dalam masa yang sama dapat mengeluarkan banyak peluh. Ternyata menari juga boleh membakar kalori. Sekurang-kurangnya dalam tempoh lima minit, anda boleh bakar 45 kalori
.
Membeli-belah
Aktiviti ini memang paling digemari wanita. Kegiatan ini memerlukan anda aktif bergerak dan berjalan. Lima minit boleh membakar 22 kalori, dan tentunya aktiviti ini lebih banyak memakan masa bukan, apatah lagi apabila anda berniat untuk berpusing-pusing di seluruh kompleks membeli-belah.

Naik tangga
Jangan benci pada tangga. Pilihlah tangga berbanding eskalator atau lif. Ini kerana, lima minit menaiki tangga anda boleh kurangkan 36 kalori dari tubuh anda.

Regangan
Melakukan aktiviti regangan pada bola memerlukan keseimbangan tubuh. Bukan hanya ia boleh membuatkan otot tubuh lebih lentur, latihan dengan menggunakan bola keseimbangan ini boleh membakar sebanyak 58 kalori. Bermain ping pong Gerakan aktif dalam permainan ini boleh membakar sebanyak 23 kalori. Tentu kebiasaannya anda tidak hanya bermain ping pong dalam masa lima minit bukan. Sekurang-kurangnya anda akan bermain satu permainan sehingga tamat. Bukan hanya menyenangkan tetapi juga boleh
mengurangkan kalori di dalam tubuh.
Bangkit tubi (push-up)
Sambil menonton TV di rumah, apa kata anda berbaring seketika dan ambil masa lima minit anda untuk membuat push-up. Jangan risau ketinggalan babak menarik dalam rancangan kegemaran anda. Ambil masa membuat push-up ketika iklan sedang berlangsung, anda akan membakar sebanyak 45 kalori.

Memasak
Mengolah bahan makanan menjadi suatu hidangan enak bukan sahaja boleh membuatkan seluruh ahli keluarga gembira, namun sebenarnya dalam tempoh lima minit anda memasak sahaja sudah dapat membakar sebanyak 26 kalori.

 haaa......:-) nanti ikut la cara "Cta" ni k daa.....
 

No comments:

Post a Comment